De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Nul tot de macht nul

Waarom is het zo dat je bij het vermenigvuldigen van bijvoorbeeld de breuken 2/3 en 4/5 2x4/3x5 doet? en waarom is het zo dat je bij het delen van breuken dat je bij de achterste breuk de teller en de noemer omdraait? ik wacht op antwoord...

Antwoord

Misschien kan het volgende plaatje helpen:

q10054img1.gif

De breuk 4/5 kan je voorstellen als een rechthoek verdeeld in 5 (verticale) stroken, waarvan er 4 dan de breuk voorstellen. Als je daar 2/3 van wilt hebben dan verdeel je de rechthoek in 3 (horizontale) stroken. Je krijgt zo een verdeling in 15 stukken. Van de 12 stukken van de breuk 4/5 heb je voor 2/3 er 8 van nodig. Dus... 2/3·4/5=8/15.

Voor het tweede deel van je vraag kan je een vergelijkbare redenering opzetten.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Rekenen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024